عنوان کامل پایان نامه :

 ارزیابی توانها وقابلیت های عناصر بافت قدیمی در توسعه صنعت گردشگری

قسمتی از متن پایان نامه :

جاذبه های گردشگری:

به گونه کلی جاذبه های گردشگری را می توان به سه گروه  طبیعی، انسانی و فرهنگی تقسیم نمود:

الف)جاذبه های طبیعی:کوههای متعدد به عنوان جاذبه های طبیعی که ضمن زیبایی بهترین مکان برای مشتاقان کوهنوردی و اسکی می باشد و دشت های متنوع، جنگل ها، و غارهای شگفت انگیز از زیباترین               پدیده های جهان هستند که منظر داخل غار بسیار بدیع می باشد. و هر ساله تعداد کثیری را به سوی خود جلب می کند که بعضی از غارها حتی دارای اشکال گوناگون از رسوبات زیبایی خاصی را در داخل خود ایجاد      کرده اند. کویرها و دریاچه های فصلی و همچنین چشمه های آب گرم، آبشارهای زیبا هر کدام جذابیت خاص خود را دارند. که همه ساله هزاران جهانگرد از آنها دیدن می کنند. ایران نیز از این جاذبه ها بی بهره نیست و می تواند هر ساله جهانگردان زیادی را پذیرا باشد.(ارمغان، 1386،ص223 )

ب) جاذبه های انسانی و فرهنگی؛ ایران به خاطر بهره مندی از تمدن و فرهنگ غنی و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم که شرق و غرب جهان را در گذشته به هم مرتبط کرده و زیرا در طول تاریخ کهنش،            حکومت های جهان دار و امپراطوریهای دادگر دوران پر فر و شکوهی را به خود دیده می باشد، سرشار از یادمان ها و یادگاری های تاریخی، آداب و رسوم، آثار هنری و صنایع دستی رنگارنگ می باشد. مانند این جاذبه ها می توان به جاذبه های تاریخی، گنجینه ها، صنایع دستی، آداب و سنن، جاذبه های مذهبی تصریح  نمود. برنامه های گردشگری فرهنگی و اکوتوریسم در اولویت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می باشد، زیرا که با در نظر داشتن وجود کشورهای همسایه و وجود اماکن مقدسه بسیار در کشور، این گردشگری بایستی مدیریت گردد.پیش بینی (WTO) می گوید حتی پایین ترین کشور توریست پذیر جهان در این سال افزون بر بیست میلیارد دلار درآمد را از این صنعت نصیب خود خواهد نمود.به تعبیری دیگرسهم واقعی ایران بر مبنای جغرافیای طبیعی و جایگاه تاریخی و فرهنگی از درآمد جهانگردی بین المللی در سال 2020 میلادی بایستی دست کم پنجاه میلیارد دلار باشد. (ارمغان، 1386، صص224و225)

18-2 گردشگری و توسعه پایدار: گردشگری پایدار را از مفهوم توسعه پایدار نمی توان جدا دانست در این خصوص ابعادی که می توانیم برای توسعه پایدار مطالعه کنیم شامل: 1) بعد اکولوژیک؛ حفاظت از محیط طبیعی مناطق سیاحتی از پیش شرط های گردشگری پایدار می باشد. پس بایستی در این زمینه استراتژی های مربوطه به حفاظت از منابع محیط و کاهش انتشار آلودگی در زمینه های مختلف و حفظ محل را مورد توجه قرار دهیم.  2)بعد اقتصادی؛ فعالیت ها در زمینه گردشگری بایستی باعث حداکثر ارزش افزوده ناحیه بشوند. 3) بعد اجتماعی- فرهنگی: تمامی فرآیندهای برنامه ریزی گردشگری (مانند مطالعه عناصر، تحلیل و تدوین خطی مشی ها و…) بایستی در جهت مبادلات فرهنگی و رضایت جامعه باشد.در درجه اول مناطق سیاحتی برای ارائه خدمات به جهانگردان نیستند بلکه محله سکونت مردم محل می باشد. سپس در درجه اول بایستی باعث بهبود اشتغال و سطح زندگی مردم محل گردد و ضمناً اصول اخلاقی عقیدتی و فرهنگی آنان خدشه دار نشود. 4) بعد سازمانی؛ در برنامه ریزی برای گردشگری و گردشگری بایستی تمامی سازمان ها که به نحوی با گردشگری سرو کار دارند در نظر گرفته شوند و رویکردمان در این خصوص از پایین به بالا در نظر گرفته گردد. 5) بعد فردی؛ تأمین تقاضا و عادات مصرفی گردشگران، تأثیر زیادی بر فعالیت در این زمینه داشته و سپس در نظر داشتن فرهنگ سفر و تقاضای گردشگران اهمیت دارد. (ارمغان، 1386،صص94 و 95)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 

1) آیا عناصر بافت قدیمی می تواند تأثیر مؤثری در جذب گدشگر و سرمایه گردشگری موثر باشد ؟

2) تا چه اندازه شناخت کافی از ظرفیتهای توریستی و معرفی و تبلیغات کارا از بافت قدیمی شهر سمنان در جهت توسعه گردشگری این شهر تأثیر موثری دارد ؟

3) آیا سرمایه گذاری کافی در زمینه توسعه گردشگری (بافت قدیمی شهر سمنان ) شده می باشد ؟

4) آیا شهر سمنان دارای تاسیسات زیر بنایی مناسب جهت جذب گردشگری را دارد؟

5) آیا تبلیغات و اطلاع رسانی لازم از طریق چاپ بروشور و ایجاد پایگاه اینترنتی در زمینه گردشگری بافت قدیمی شهر سمنان انجام شده می باشد ؟

6)  آیا مرکزی برای معرفی فرهنگ بومی بافت قدیمی شهر سمنان هست ؟

7)آیا اقداماتی در جهت تقویت بخش خصوصی و ارائه تسهیلات ویژه به آنان برای سرمایه گذاری در زیر ساخت های گردشگری انجام شده می باشد ؟

 دانلود متن کامل پایان نامه جغرافیا در لینک پایین صفحه