عنوان کامل پایان نامه :
مطالعه امکان بکارگیری کارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژی های آن در شرکت خودروسازی سایپا
قسمتی از متن پایان نامه :
کارت امتیازی متوازن ابزار کارآمد تسری استراتژیها
کارت امتیازی متوازن به عنوان ابزاری برای تسری استراتژیها به سطوح عملیاتی و کارهای جاری افراد سازمان طراحی شدهمی باشد. این ابزار که حدود یک دهه از عمر آن میگذرد نخستین بار توسط دکتر کاپلان و دکتر نورتون توسعه داده شده می باشد. تجارب ایشان از سال ۱۹۹۲ تا سال ۲۰۰۱ با ارایه کتاب ”سازمانهای استراتژیهای محور“ روبه تکامل نهاد و بر طبق آمار سال ۲۰۰۰، بیش از ۸۰ درصد شرکتهای فهرست فورچون ۵۰۰، این روش را مبنای مدیریت استراتژیک خود قرار دادهاند. سازمانهای زیادی در سراسر جهان از کارت امتیاز متوازن جهت اجرای موفقیتآمیز استراتژیهای خود بهره گیری کرده اند، اما قبل از اجرای یک استراتژی و حتی قبل از طراحی آن، سازمان بایستی ماموریت، ارزشها و چشم انداز خود را تعیین کند. کارت امتیاز متوازن در نهایت سبب تبدیل ماموریت، ارزشها و چشم انداز و استراتژی به اندازههای استاندارد عملکردی میگردد که میتوان از آنها جهت اندازهگیری موفقیت در نیل به اهداف کلی بهره گیری نمود (نیون[1]، 2003، صفحه 102-101).
2-8- مزایای کارت امتیازی متوازن
بهره گیری از کارت امتیازی متوازن چارچوبی را فراهم می کند تا سازمان بتواند استراتژی خود را پیاده کرده و نتایج آن را اجرایی سازد. بعضی از مهمترین مزایای بهره گیری از کارت امتیازی متوازن عبارتند از:
[1] – .Niven,2003,p 101-102
سوالات یا اهداف این پایان نامه :
1-5-1- هدف اصلی
هدف اصلی آن می باشد که روش ارزیابی متوازن از طریق کمک به برطرف کردن موانع پیادهسازی استراتژیک در شرکت خودروسازی سایپا جایگاه خود را به عنوان ابزار تحقق استراتژی تثبیت نماید.
1-6- سؤالات پژوهش
1-6-1- سوال اصلی پژوهش
آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن میتواند جهت اجرای استراتژی شرکت خودروسازی سایپا بکارگرفته گردد؟
1-6-2- سوالات فرعی
1-6-2-1–آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن (ارزیابی متوازن) اطمینان میدهد که شرکت خودروسازی سایپا استراتژیها را درک میکند؟
1–6-2-2- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن اطمینان میدهد که اهداف میتوانند در درک دیدگاه و استراتژی اثر گذار باشند؟
1–6-2-3- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن ارتباطی بین استراتژی و اهداف در سطح بخش ها، گروهها و اشخاص بر قرار میکند؟
1–6-2-4- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن اطمینان میدهد که تخصیص منابع کوتاه مدت با استراتژی بلند مدت مرتبط شده می باشد؟
1–6-2-5- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن بازخورد فرآیندهای مهم استراتژیک را در شرکت خودروسازی سایپا مطمئن میسازد؟