عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه امکان بکارگیری کارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژی ­های آن در شرکت خودرو­سازی سایپا

قسمتی از متن پایان نامه :

وجه مالی

در این وجه کارت امتیازی متوازن، نتایج اقتصادی حاصل از اجرای استراتژی‌ها، مورد سنجش قرار می­گیرند. همانگونه که در سیستم­های برنامه ریزی قبل از برنامه ریزی استراتژیک و نظام­های کنترلی مطابق آنها عملکرد مالی می­توانست با شاخصهائی همچون سود عملیاتی و برگشت سرمایه و اندازه ارزش افزوده سنجیده گردد، در کارت امتیازی متوازن، بعنوان رویکردی به سنجش عملکرد و نتیجتاً ابزاری جهت کنترل، عملکرد مالی با نسبت­ها و شاخص­های مشابهی سنجیده می­گردد. (کاپلان و نورتون[1]، 1996)

رویکرد کارت امتیازی بر این نکته نیز تاکید می­کند که در مراحل مختلف چرخه حیات یک سازمان (رشد، تثبیت، برداشت) مقادیر شاخص­های مالی کاملا متفاوت خواهد بود و هدف گذاری بدون در نظر داشتن این امر باعث دور شدن سازمان از اهداف بلند مدت خود خواهد گردید. (کاپلان ونورتون[2]، 1996)

2-12-2- وجه مشتری

در وجه مشتری کارت امتیازی متوازن، مدیران آغاز بخش­های مشتری و بازاری را که می­خواهند در آن رقابت کنند تعیین می­کنند، بخش­های تعیین شده شامل مشتریان و بازار­های فعلی و بالقوه خواهد بود. (کاپلان ونورتون[3]، 1996). این وجه کارت امتیازی شامل چند شاخص عمومی اصلی و یک سری شاخص­های فرعی می باشد. شاخص­های اصلی عبارت از رضایت مشتری، حفظ مشتری، جذب مشتری جدید، سوددهی مشتری و سهم بازار در بخش­های بازار و مشتری مورد رقابت می­باشند. سری دیگر شاخص­های این وجه، مربوط به سنجش عواملی هستند که برای مشتری ایجاد ارزش کرده و از این طریق وضعیت شاخص­های اصلی را تعیین می­کنند. (نورتون و کاپلان[4]، 1996)

عوامل ایجادارزش برای مشتریان در سه گروه زیر دسته‌بندی شده‌اند: (کاپلان و نورتون[5]، 1996)

2-12-2-1- مشخصه­های محصول یا خدمت شامل زمان انتظار مشتری، قیمت، کیفیت، نحوه کارکرد، و بی همتایی (فرق) محصول و یا خدمت.

2-12-2-2- تصور ذهنی مشتری از سازمان و شهرت و اعتبار آن که شامل تصور مردم از کیفیت کالای مورد فروش و امانت و صحت کار سازمان می باشد.

2-12-2-3- ارتباط با مشتری شامل امانتداری و قابلیت اطمینان و سرعت پاسخگوئی سازمان به مشتری و خدمات پس از فروش.

[1] – .Norton&Kaplan

[2] – Norton&Kaplan

[3] – Norton&Kaplan

[4] – Norton&Kaplan

[5] – Norton&Kaplan

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 1-5-1- هدف اصلی

هدف اصلی آن می باشد که روش ارزیابی متوازن از طریق کمک به برطرف کردن موانع پیاده­سازی استراتژیک در شرکت خودروسازی سایپا جایگاه خود را به عنوان ابزار تحقق استراتژی تثبیت نماید.

 1-6- سؤالات پژوهش

1-6-1- سوال اصلی پژوهش

آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن می­تواند جهت اجرای استراتژی شرکت خودروسازی سایپا بکارگرفته گردد؟

 1-6-2- سوالات فرعی

1-6-2-1آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن (ارزیابی متوازن) اطمینان می­دهد که شرکت خودروسازی سایپا  استراتژی­ها را درک می­کند؟

 16-2-2- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن اطمینان می­دهد که اهداف می­توانند در درک دیدگاه و استراتژی اثر گذار باشند؟

 16-2-3- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن ارتباطی بین استراتژی و اهداف در سطح بخش ها، گروه­ها و اشخاص بر قرار می­کند؟

16-2-4- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن اطمینان می­دهد که تخصیص منابع کوتاه مدت با استراتژی بلند مدت مرتبط شده می باشد؟

16-2-5- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن بازخورد فرآیند­های مهم استراتژیک را در شرکت خودروسازی سایپا مطمئن می­سازد؟

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :  مطالعه امکان بکارگیری کارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژی ­های آن در شرکت خودرو­سازی سایپا  با فرمت ورد