سایت دانلود پایان نامه های رشته مدیریت

عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران مرکز آموزشی درمانی

قسمتی از متن پایان نامه :

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

– اظهار ضرورت و اهمیت پژوهش

توسعه بخشهای اقتصادی و اجتماعی کشورها و به عبارت کلی توسعه ملی ، غیر از با کمک منابع انسانی کارآمد میسر نیست (آقامحمدی وهمکاران ،1382 ) . امروزه صاحب نظران و اندیشمندان بر اهمیت و تأثیر نیروی انسانی به عنوان عامل توسعه کشور واقف بوده و بر آن تاکید دارند و مهمترین سرمایه هر سازمان را نیروی انسانی آن می دانند(آصف زاده ، 1382 ). پرستاران نیز به عنوان بزرگترین منبع انسانی سازمان های مراقبت بهداشتی و درمانی ، اهمیت بسزایی در ارتقای سلامت جامعه دارند .به طوری که سازمان های مراقبت بهداشتی و درمانی بدون نیروی کارآمد پرستاری نمی توانند به موفقیتی دست یابند (سنجری ،1375 ) . پس در نظر داشتن روحیه و انگیزه های انسانی کارکنان از اولویت بالایی برخوردار می باشد. بلانچارد[1] موفقیت و کارآمدی منابع انسانی را وابسته به بهره گیری کارآمد از علوم رفتاری و شناخت مفاهیم موثر بر کارآمدی                    نیروی انسانی می داند. از سوی دیگر هنگام پیوستن نیروی انسانی به سازمان ها ، مجموعه ای از خواست ها ، نیازها و آرزوها ، یعنی انتظارات شغلی مطرح می گردد (دیویس[2] ، 1995) . که به رضایت شغلی به عنوان مهمترین توجه ،طرز تلقی یا قضاوت کارکنان نسبت به شغل و سازمان خود باز می گردد. مقصود از رضایت شغلی آن می باشد   که فرد به گونه کلی شغل خود را دوست داشته و برای آن ارزش قائل می باشد  و توجه  مثبتی نسبت به آن دارد. که موجب کوشش او در راستای تحقق اهداف سازمانی و تمایل قوی برای حفظ عضویت در سازمان می گردد( رابینز ، 2005) . صاحب نظران علم مدیریت ، تعهد سازمانی را توجه یا جهت گیری نسبت به سازمان که هویت فرد                 را به سازمان مرتبط می سازد تعریف می کنند  تعهد عبارت می باشد از مجموعه فشارهای     هنجار درونی شده برای انجام فعالیتها که موجب دستیابی به اهداف و منابع                     سازمانی می گردد (مرتضوی ، 1372) .

هر پژوهش جایگاه ویژه خود را دارا می باشد. اظهارنظر درمورد کار افراد، از موارد طبیعی فعالیت گروهی گوناگون می باشد. هر گاه عده­ای برای تحقق یک هدف مشترک به همکارای با یکدیگر می پردازند هر کدام از اعضای گروه درمورد لیاقت و کفایت همکاران خود اظهارنظر می کند و از آنجایی که مسئولیت اجرای امور واحدهای مربوط را سرپرستان در سازمان بر عهده دارند، اظهارنظر آنها درمورد مراتب شایستگی افراد تحت سرپرستی، اعم از اینکه در سازمان از نظام و الگویی پیروی گردد یا نشود، شایستگی افراد به گونه­ای غیر رسمی بر پایه قضاوت شخص تعیین خواهد گردید و ملاک تصمیم­گیری درمورد اموری مانند ترفیع، انفصال، انتظار و خاتمه خدمت که بایستی عاری از هر گونه حب وبغض و تبعیض باشد، قرار می گیرد. در چنین وضعی نمی توان انتظار داشت که این فعالیت های مهم پرسنلی طبق موازین عدل و انصاف به مرحله اجرا در آید. زیرا گرفتن هر گونه تصمیم مبتنی بر اظهار نظر ذهنی و قضاوت شخصی که در آن اطلاعات لازم از راه علمی جمع­آوری ، طبقه بندی، تجزیه و تحلیل و متناوباً مورد تجدیدنظر واقع نشده باشد، هیچگاه نمی تواند منصفانه و به دور از لغزش های ناشی از تعصب و تبعیض باشد و نتیجه آن چیزی غیر از احساس محرومیت و ناکامی فوق­العاده در کارکنان و تقلیل بازده کار آنان و کاهش کارایی در سازمان نیست (ایمانی، 1386).

رهبران سازمانها برای نیل به هدف با چند منبع عمده روبه رو هستند: تجهیزات و ماشین آلات و ابزارهای تولید، پول و سرمایه و نیروی کار در سازمان. مدیران برای بهره گیری بهینه از این منابع ساز و کارهای متفاوت را به کار می گیرند، مثلاً در جهت حفظ و نگهداری ماشین آلات و ابزار تولید، سیستم تعمیر و نگهداری را مورد بهره گیری قرار می دهند و همه سال مبالغ هنگفتی را در این راه هزینه می کنند . به علاوه در پی دستیابی به آخرین اطلاعات در بخش فن آوری هستند ، اما با آن همه کوشش و کوشش که در جهت حفظ و نگهداری ماشین آلات ، بهینه سازی و تغییر تکنولوژی به کار می برند متأسفانه در جهت حفظ و نگهداری نیروی انسانی به عنوان اصلی­ترین و اساسی­ترین منبع ، چندان فعال نیستند (مهداد ، 1380) .

اهمیت نیروی انسانی در سازمان تا به اندازه­ای می باشد که آنها را مشتریان داخلی می نامند و می توان گفت تا زمانی که مشتریان از فعالیت خود خشنود نباشند، جلب رضایت مشتریان بیرونی بسیار سخت و شاید غیرممکن باشد . اگر نیروی کار عرق و دلبستگی سازمانی نداشته باشد و از توانمندی خویش در پیشبرد اهداف سازمان بهره گیری ننماید ، سازمان به اهداف خود نخواهد رسید ، بدیهی می باشد کلیه نرم­افزارها و سخت افزارها و تکنولوژی های پیشرفته ابزاری هستند که شرط اصلی بهره گیری کارآمد از آنها داشتن نیروی انسانی آموزش دیده، علاقه­مند و متعهد می باشد و موفقیت سازمان وابسته به کار و کوشش این نیروها می باشد . بهره­گیری بهینه از توانمندی کارکنان موسسات از اهداف اولیه هر سازمان می باشد  که جهت تحقق آن ایجاد تعهد و رضایت در مورد کارکنان می تواند نقشی اساسی داشته باشد (ادریس و اردلی ، 1382) .

به نظر سوسنبرگ[3] (1993) ، زمانی که افراد از کار خود راضی باشند ، کارآیی آنها بالا می رود یعنی زمانی افراد کارایی مطلوب و اثربخشی خواهند داشت که بین انتظارات و اندازه توانمندیها و قابلیتهای آنان ارتباط مناسبی باشد و در شرایط پرفشار کاری سیستم طرفداری­گر ، اعتبار و ارزش مناسبی چه در محیط کار و یا سطح جامعه داشته باشد .

مسلماً رضایت شغلی در رفتار کارمندان اثر به سزایی دارد و به نحو مؤثری                 اثر خود را در شغل فعلی ، کارا بودن ، اثربخش بودن و آمادگی جهت ارتقاء شغلی نشان می دهد . رضایت شغلی همچنین باعث کاهش غیبت گردیده و از آن جهت که سلامتی افراد ،  به سبب هزینه های بیمه ای و درمانی به نفع سازمان می باشد موجب افزایش بازدهی خواهد گردید .

کارمند راضی شادابی و مسرت را از سازمان به محیط خانه و جامعه منتقل می کند. پس می توان با در نظر داشتن نحوه­ی بهبود پذیرش مسئولیت­های اجتماعی و مقدار پولی که در سایه وجود رضایت شغلی به نفع جامعه خواهد گردید از این عامل دفاع نمود .

اهمیت نیروی انسانی در سرنوشت و توفیق ملت ها به حدی می باشد که اگر سایر منابع هم در دسترس نباشند و یا به حداقل وجود داشته باشند آن جامعه می تواند با قدرت ایمان و اراده در اندک مدتی وسایل ترقی و رفاه خود را فراهم سازد و پیشاپیش جوامعی که واجد منابع دیگر و فاقد نیروی انسانی لازم برای بهره­برداری از آن منابع هستند گام بردارد. به همین صورت بایستی تمهیداتی را به کار برد تا بشر را فعالانه به خدمت درآورد .

یکی دیگر از متغیرهایی که درمحیط کار مهم تلقی می گردد تعهد سازمانی می باشد . تعهد ادراک شده­ی بالا به کارکنان از سوی سازمان ، سبب خواهد گردید که در کارکنان انتظاری بیشتر ایجاد گردد که اگر آنها کوشش نمایند اهداف سازمان برآورده خواهد گردید و به تبع آن، آنها پاداش دریافت خواهند نمود (هوت چیسن و سوا[4] ، 1986). همین امر سبب خواهد گردید که هم اهداف سازمان برآورده گردد ، هم خشنودی شغلی فرد افزایش یابد و به دنبال آن جامعه، سازمان و افراد از مزایای آن برخوردار خواهند گردید .

موضوع این پژوهش از این جهت مورد توجه قرار می گیرد که با سنجش اندازه رضایت شغلی و تعهد سازمانی و مطالعه ارتباط آن در بین پرستاران مرکز آموزشی درمانی شهید محمدی بندرعباس در پی یافتن نتایج مفید و ارزشمند و نیز در صدد یافتن عوامل مداخله گر در این زمینه­ها بوده تا از آن طریق کیفیت کار و راندمان را ارتقاء بخشیده و با ارائه راهکارهای صحیح باعث افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی گردد .

از دلایلی که اهمیت مطالعه و مطالعه تعهد سازمانی را نمایان می سازد ، این می باشد که سازمان هایی                    با اعضایی در سطوح بالای تعهد سازمانی ، معمولا از عملکرد بالاتر ، غیبت و تاخیر کمتری                           از سوی کارکنان خود برخوردارند و در موارد بسیار سازمانها به افرادی نیاز دارند که به نفع سازمان ، فراتر از وظایف مقرر کوشش کنند و این به ویژه در مشاغل حساس مانند مشاغل درمانی حائز                                    اهمیت می باشد ( بزرگ زاده ،1377 ) .

پس با در نظر داشتن اینکه در بیمارستان های سطح استان هرمزگان به خصوص مراکز آموزشی و درمانی بندرعباس چنین تحقیقی انجام نگرفته ، این پژوهش در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی شهید محمدی برای مطالعه رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران ، می تواند مجموعه مدیریتی بیمارستان و مدیریت کلان دانشگاه علوم پزشکی را برای شناسائی مسائل و معضلات و نیز برنامه ریزی دقیق منابع انسانی یاری رساند و برای افزایش بهره وری از نیروی کار و سایر منابع ، می تواند موثر و ثمر بخش باشد .

 

[1] Blanchhard

[2] Devis

[3] Sucenberg

[4] Hut Chisen & Sua

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

1-4-1-  اهداف کلی :

مطالعه ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی درمانی                         (بیمارستان) شهید محمدی بندرعباس .

1-4-2-  اهداف فرعی:

1- تعیین وضعیت رضایت شغلی پرستاران .

2- تعیین وضعیت تعهد سازمانی پرستاران .

3- تعیین ارتباط بین تعهد مستمر و رضایت شغلی .

4- تعیین ارتباط بین تعهد عاطفی و رضایت شغلی .

5- تعیین ارتباط بین تعهد هنجاری و رضایت شغلی .

6- تعیین ارتباط بین تعهد سازمانی با رضایت شغلی پرستاران .

سوالات پژوهش :

1- وضعیت رضایت شغلی پرستاران چگونه می باشد ؟

2- وضعیت تعهد سازمانی پرستاران چگونه می باشد ؟

1-5- فرضیه های پژوهش:

1- بین تعهد مستمر و رضایت شغلی ارتباط هست .

2- بین تعهد عاطفی و رضایت شغلی ارتباط هست .

3- بین تعهد هنجاری و رضایت شغلی ارتباط هست .

4 – بین تعهد سازمانی و رضایت شغلی ارتباط هست .

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :  مطالعه ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران مرکز آموزشی درمانی  با فرمت ورد