پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

  مطالعه امکان بکارگیری کارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژی ­های آن در شرکت خودرو­سازی سایپا

قسمتی از متن پایان نامه :

– تعاریف کارت امتیازی متوازن

کارت امتیاز متوازن بیانگر ماموریت، ارزشها و چشم انداز و استراتژی سازمان بصورت اهداف و مقیاس­هایی در چهار دیدگاه مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری می­باشد. (نیون[1]، 2003، صفحه110).

1-6-1- ارزیابی متوازن روشی می باشد که در آن استراتژی سازمان به یک سری شاخص­های عملکرد قابل اندازه­گیری ترجمه شده و ازطریق اجرای آن، سیستمی برای سنجش تحقق استراتژی و مدیریت استراتژیک ایجاد می­گردد.

2-6-2- کارت ارزیابی متوازن یک مفهوم جدید مدیریتی می­باشد که به همه مدیران در همه سطوح کمک می­کند تا بتواند فعالیت­های کلیدی خود را پایش و کنترل نمایند. روبرت کاپلان[2] و دیوید نورتون[3] آفرینندگان این شاهکار عرصه کنترل استراتژیک به شمار می­طریقه. آنها پیشنهاد کردند که مدیران، اطلاعاتی در خصوص چهار منظر را در یک کارت جمع آوری نمایند و به تحلیل آنها بپردازند (بختیاری، 86).   این چهار منظر عبارتند از:

  • منظر مشتری
  • منظر فرآیندهای داخلی کسب و کار
  • منظر رشد و نوآوری و یادگیری سازمانی
  • منظر مالی

به بیانی دیگر سازمان به چهار سوال اساسی زیر پاسخ می­دهد:

  • مشتریان چگونه به سازمان می­نگرند؟
  • سازمان در چه زمینه­هایی قابلیت اساسی دارد؟
  • آیا سازمان توانایی بهبود و ایجاد ارزش را دارد؟
  • سهام داران چگونه به سازمان می­نگرند؟

2-6-3- مدل کارت امتیازی متوازن یا مدل ارزیابی متوازن تکنیکی جهت تبدیل استراتژی به اقدام می­باشد، به تعبیری دیگر مدل مزبور تکنیکی جهت عملیاتی ساختن آرمان، ماموریت، استراتژی‌های سازمان­ها بوده و چشم­انداز آینده شرکت حوزه اصلی مطالعه‌های مدل ارزیابی متوازن می­باشد. کارت امتیازی متوازن صرفا تأثیر کنترلی نداشته می باشد و معیارهای آن برای توصیف عملکرد گذشته بکار نمی‌طریقه بلکه این معیارها ابزاری جهت تبین استراتژی ساز مان می­باشد که با هماهنگی فعالیت­ها در سطوح مختلف سازمان امکان دستیابی به اهداف سازمانی را میسر می‌سازد  .

 2-6-4- کارت ارزیابی متوازن تلفیقی از معیارهای عملکرد می باشد که شاخص‌های عملکرد گذشته، جاری و نیز آتی را شامل می گردد و معیارهای غیرمالی را در کنار معیارهای مالی قرار می‌دهد. ارزیابی متوازن دید ‌همه‌جانبه‌ای از آن چیز که در داخل یا خارج از سازمان در حال وقوع می باشد برای مدیران سازمان ارائه می‌دهد. (نادری قمی، 1382).

[1] – .Niven,2003,p110

[2] – .R.Kaplan

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

[3] – .D.Norton

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

 1-5-1- هدف اصلی

هدف اصلی آن می باشد که روش ارزیابی متوازن از طریق کمک به برطرف کردن موانع پیاده­سازی استراتژیک در شرکت خودروسازی سایپا جایگاه خود را به عنوان ابزار تحقق استراتژی تثبیت نماید.

 1-6- سؤالات پژوهش

1-6-1- سوال اصلی پژوهش

آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن می­تواند جهت اجرای استراتژی شرکت خودروسازی سایپا بکارگرفته گردد؟

 1-6-2- سوالات فرعی

1-6-2-1آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن (ارزیابی متوازن) اطمینان می­دهد که شرکت خودروسازی سایپا  استراتژی­ها را درک می­کند؟

 16-2-2- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن اطمینان می­دهد که اهداف می­توانند در درک دیدگاه و استراتژی اثر گذار باشند؟

 16-2-3- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن ارتباطی بین استراتژی و اهداف در سطح بخش ها، گروه­ها و اشخاص بر قرار می­کند؟

16-2-4- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن اطمینان می­دهد که تخصیص منابع کوتاه مدت با استراتژی بلند مدت مرتبط شده می باشد؟

16-2-5- آیا تکنیک کارت امتیازی متوازن بازخورد فرآیند­های مهم استراتژیک را در شرکت خودروسازی سایپا مطمئن می­سازد؟

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان :  مطالعه امکان بکارگیری کارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژی ­های آن در شرکت خودرو­سازی سایپا  با فرمت ورد